Kosár megtekintése

Telefon: 06-70 338-0787, 06-30 326-8025

BioBoltos kedveli

A kosarának tartalma:
jelenleg üres

A nárd olaj és Mária Magdolna története

A legszebb illóolaj...

A nárd olajat nárdusz, nárdus olajként emlegeti a történetírás, és a Himalájában Jatamansi névre hallgató növényből származik. Latinul neve Nardostachys jatamansi (szinonimája Nardostachys grandiflora). Minden porcikája maga a szakralitás, Jatamansi jelentése ugyanis részletesen: a növény, melynek szára olyan, mint az összecsomósodott hajfürt, gyökerei olyanok, mint a himalájai aszkéták összetapadt hajkoronája.

A Himalája magas hegyeiben honos, 3000-5000 m-es magasságokban terem. Lepárláskor 1-2% olajat adó gyökereiért, vagyis rizómáiért gyakorlatilag kizárólag Nepálban termesztik és gyűjtik, ott a vidéki lakosság egyik fő jövedelmi forrása. A jatamansi évelő, kb. 30 cm-re megnövő, lilás-fehéres-sárgás virágú növény. Jellegzetes, kellemes, kesernyés illata van, amit az egész növény áraszt magából.

Ritka növény, manapság nem sokan tudnak róla, csak az Ayurveda ismeri és használja a gyógyászatban. Olaja zöldes színű, drága, értékes, keleties parfümök összetevője. Nehéz, édes, fás, fűszeres virágillata önmagában is nemes, de jól illik a cédrushoz és a levendulához is.
Indiában ma is többféle gyógyászati termék készül belőle. Hindi nyelven Jatamashi és Balchar néven emlegetik.

Az Ayurveda szerint kiváló álmatlanság és memóriazavarok ellen, szezámolajjal keverve idegnyugtató olajat készítenek belőle. Az epilepszia és a hisztéria kezelésében is hatásosnak tartják. Kiváló fertőtlenítő, lepra elleni szerekben is alkalmazták. A tinktúrája gyomorpanaszok enyhítésére alkalmas. Hajápoló szerekben növekedésserkentő és a hajszínt élénkítő hatása miatt alkalmazzák. Keleten úgy tartják, hogy a skorpió marása is kezelhető vele.

Aromaterápiás használatával az összes csakrát harmonizálja, minden sebet begyógyít és feloldja a félelmet a lélekben.

>> A nárd olaj az Éléskamrában

" 4/12. Olyan, mint a berekesztett kert az én húgom, jegyesem!

mint a befoglaltatott forrás, bepecsételt kútfő!

13. A te csemetéid gránátalmás kert,

édes gyümölcsökkel egybe,

ciprus nárdusokkal egybe.

14. Nárdus és sáfrány, jóillatú nád és fahéj,

mindenféle temjéntermő fákkal,

mirha és áloé, minden drága fűszerszámokkal."

(Énekek Éneke)

 

...a legszebb történettel

A történetírás szerint nárd olajjal mosta meg Mária Magdolna Jézus lábát és nárd olajat használtak a Mester sírjánál is testének balzsamozására.

Ján 12:3 "Mária azért elővévén egy font igazi, drága nárdusból való kenetet, megkené a Jézus lábait, és megtörlé annak lábait saját hajával; a ház pedig megtelék a kenet illatával."

Mária Magdolna történetéről mindenkinek a házasságtörő asszony jut eszébe, akit Jézus megmentett a halálra kövezésről, de mint tanítványt kevesen ismerik. Miért van vajon két eltérő hagyomány Mária Magdolnáról?

Sokat foglalkoznak vele az evangéliumok, és a Biblia a galileai nők között említi, akik Jézust és a tanítványait követték. Jelen volt Jézus keresztre feszítésén és temetésén. Ott volt a nők között, akik elmentek a sírhoz, hogy kenőcsökkel kenjék be Jézus testét. Ő volt az első, aki látta a feltámadt Krisztust. Mivel ő jelentette be elsőként a feltámadást, a katolikus egyház az „apostol az apostoloknak"címmel tisztelte meg.

A Biblia soha nem állítja, hogy Mária Magdolna volt az a nő, akit házasságtörésen értek, és Jézus mentette meg a halálra kövezéstől (János 8:1-11) illetve hogy ő volt az a bűnbánó prostituált, aki megmosta Jézus lábát, és a hajával törölte meg (Lukács 7:36-50). Az eseményt mind a négy evangéliumban följegyezték, Jézus kifejezett parancsot adott, hogy őrizzék meg.

Róla csak azt mondják, hogy egyszer megszállta hét démon (Lukács 8:2). Lehet, hogy ez az orthodox hagyomány forrása, amely szerint Mária prostituált volt, mielőtt Jézussal találkozott.

A lábak felkenésének ceremóniája  régi királyi szertartás volt. Ez a szertartás pecsételte meg a király és felesége házasságát is.

1945-ben fedezték fel Felső-Egyiptomban azokat a régi, kora keresztény szövegeket, amelyek több információt adtak Mária Magdolnáról, köztük néhány korábban ismeretlen evangéliumot. Ezek az evangéliumok olyan tanításokat, Jézus és a tanítványai körüli eseményeket említenek, amelyeket korábban nem ismertek. Pl. az egyik evangélium említi, hogy Jézus gyakran és „szájon” csókolta Mária Magdolnát. Egy másik szerint Jézus így nevezte Mária Magdolnát: „az asszony, aki mindent tud.” Ezek a korai írások megerősítik, hogy Mária Jézus „társa" volt. Írt egy evangéliumot is, ez a Mária-evangélium.

Két eltérő hagyomány Mária Magdolnáról

A leghihetőbb magyarázatot a történelmi szakadásban találhatjuk, amely nagyon korán bekövetkezett a keresztény közösségben. Úgy látszik, hogy a közösség azért szakadt szét, mert nem értettek egyet a tanításokban. Többségük olyan keresztényekből állt, akik úgynevezett „eretnek tanítások” felé hajlottak (gnosztikusok), a többiek alkották a kialakuló, intézményes egyházat. „Orthodox” hívőknek ismerték őket, akik elfogadták az egyház politikai és lelki tekintélyét. Mindenkit eretneknek neveztek, aki nem volt benne a szervezetükben, mert azok nem fogadták el a papok tekintélyét.

Míg a keresztény gnosztikusok azt a hagyományt őrizték, hogy Mária Magdolna szeretett tanítvány és vezető volt a keresztény közösségben, az orthodox keresztények eltávolítottak minden célzást arra vonatkozóan, hogy ő lett volna a johannita közösség alapítója. A szeretett tanítványból egy névtelen, férfi tanítványt csináltak. A János-evangélium különböző verseiben talált nyelvtani hibák alátámasztják ezt a változtatást. Azt gondolják, a kialakuló egyház ezt azért tette, mert nem tudtak hitelesnek elfogadni egy evangéliumot, amelyet egy nő írt. Az egyház nemcsak Mária Magdolna kiemelkedő szerepét hallgatta el, általában semmilyen szerepet nem engedett a nőknek az egyházban.

Jézus hagyta érvényesülni a nőket

Annak ellenére, hogy a nőknek történelmileg ugyanaz volt a helyzetük, mint a teheneknek, a Biblia följegyezte, hogy Jézus nem törődött a nőkre vonatkozó szociális normákkal.

A zsidó férfiaknak ugyanis megtiltották a nők érintését, mert sose tudhatták, nem szegik-e meg a hagyományt, amely szerint a menstruáló nőt nem szabad megérinteni (Lev. 15:19-24). A keresztény gnosztikusok persze olyan hagyományt őriztek, amely azzal kezdődött, hogy Jézus közösségében a nőknek ugyanazok voltak a feladataik, mint a férfiaknak. Ez azt mutatja, hogy ennek az evangéliumnak a szerzője, „a tanítvány, akit Jézus szeretett,” elnézőbb volt a nőkkel szemben. Van rá bizonyság, hogy a János-evangélium szerzője és „a tanítvány, akit Jézus szeretett,” Mária Magdolna volt.

A nők szerepe az orthodox kereszténységben


Ahogyan az orthodox egyház politikai ereje növekedett, úgy csökkent a nők szerepe az egyházban. Ezt közvetlenül Pál levelei és tanításai hatásának lehet tulajdonítani. Pál gyakran lép fel a nők ellen a leveleiben. Pál követelte meg, hogy a nők engedelmeskedjenek a férfiaknak (Eph. 5:22-23); a nők alacsonyabb rendűek, mint a férfiak (1 Kor. 11:7); a nők „a gyerekszülésen keresztül’ váltódnak meg (1 Tim. 2:15); és bár Isten jónak mondta a házasság intézményét (Gen. 2:18), Pál kijelentette, hogy nem jó (1 Kor. 7:8). Pál követelte, hogy a nők fátylat viseljenek, ezzel is jelezzék másodlagos helyzetüket a teremtés rendjében (1. Kor. 11:4-16). Sokan egyenesen úgy fogalmaznak, hogy egyedül Pál a nyugati civilizáció későbbi nőgyűlöletének is a forrása.

János evangéliumát kezdetben nem fogadták el az orthodox tekintélyek. Ezt az evangéliumot olyan valaki írta, aki szemtanúja volt az eseményeknek (János 21:24), de valamilyen oknál fogva névtelen akart maradni. Ma a legtöbb Bibliakutató nem hiszi, hogy a János-evangéliumot János apostol írta volna, feltételezik, hogy a szerző Jézus névtelen tanítványa, akit „szeretett.”  Mint már említettük, kényszerítő bizonyság van arra, hogy ez a szeretett tanítvány Mária Magdolna volt. Sőt, egyes tudósok azt hiszik, ő lehetett az igazi alapítója annak, amit később johannita közösségként ismertek, de mivel Jézus halála után a közösség kialakuló férfi vezetőségét egyszerűen zavarta, hogy egy nő volt az alapító, „a szeretett tanítványt” férfivé alakították.

Amikor az egyház megszerezte a politikai hatalmat, nemcsak a nőktől tagadta meg jogos helyüket az egyházban, megtagadta Jézus emberi mivoltát is, Istennek deklarálta őt. Jézus istenítése lehetetlenné tette, hogy az emberek olyanná váljanak, mint ő, elérjék az egységet, a fiúi helyzetet, mint ő. Már nem Jézus példájának követésével kellett elérni a megváltást, hanem az imádatával.


Mária Magdolna – a szeretett tanítvány

Az orthodox nézet az, hogy Péter volt a tizenkét tanítvány vezetője, és az egyház feje. Az 1945-ben felfedezett korai keresztény írások azonban más történetet mondanak el – Mária Magdolna volt a szeretett tanítvány, akinek nagyobb tekintélye volt, mint Péternek. János 13:23-26 szerint a szeretett tanítvány azonnal hisz Jézus feltámadásában, míg Péter és a többiek nem értik, mi történik (János 20:2-10). A szeretett tanítvány az egyetlen, aki fölismeri a feltámadott Krisztust, aki a partról szól a halászhajóban ülő tanítványokhoz (János 21:7). Péter féltékenyen kérdezi Jézust, mi lesz a szeretett tanítvány sorsa (21:20-23). A most felfedezett írásokban még több, Péter és Mária közötti viszályt jegyeztek fel, és mondják azt is, hogy Péter nem ismerte el a nők tanításhoz való jogát.

Tamás evangéliuma följegyzi, hogy Jézus egy nagyon érdekes ígéretet tett Péternek. Megígérte neki, vezetni fogja Mária Magdolnát, hogy „férfivé tegye, hogy ő is hozzátok, férfiakhoz hasonló, élő szellem legyen. Mert minden nő be fog lépni a mennyei királyságba, aki férfivé tette magát." Ezt a látszólag furcsa megjegyzést csak a minden dolog egysége jézusi tanításának fényében lehet megérteni, amelyet lépten-nyomon megtalálunk ezekben az írásokban.

Fülöp evangéliuma
mondja: "És (a megváltó) társa Mária Magdolna. De (Krisztus) jobban szerette őt, mint a többi tanítványt, és (gyakran) csókolta (szájon). Ez sértette a többieket, (akik kifejezték a nemtetszésüket). Megkérdezték tőle, "Miért szereted őt jobban, mint minket?" A megváltó ezt felelte, "Miért nem szeretlek titeket úgy, mint őt? Amikor egy vak és egy látó együtt vannak a sötétségben, nem különböznek egymástól. Amikor eljön a fény, a látó látni fogja, a vak sötétségben marad."

Fülöp evangéliuma mondja: "Vannak, akik mindig az Úrral jártak: Mária, az anyja, a nővére és Magdolna, akit a társának neveztek."

Mária evangéliuma Jézus szeretett tanítványának nevezi Mária Magdolnát, akinek több tudása volt, és magasabb tudást tanított, mint a nyilvános, orthodox hagyomány. Akárhogy is, Mária Magdolna története mindenhogyan csodaszép, de talán a még sokkal szebb, ha valóban a tanítványt látjuk benne. Ő maga Jézus szeretetének kitörölhetetlen emlékét, a nárd olaj pedig ennek a szeretetnek és alázatnak a kifejeződését hozza el.

Felhasznált irodalom Mária Magdolna történetéről, a teljes értekezés: http://govinda.blogter.hu/173045/ki_volt_maria_magdolna_, a forrás eredeti forrása: near-death.com

Nárd növény leírása: indiaoz.com

Bejelentkezés | Még nem regisztrált? Tegye meg | Elfelejtett jelszó